Het is belangrijk dat binnen een mede-eigendom alle afspraken tussen de mede-eigenaars op papier staan. Zo kent iedereen zijn rechten en plichten binnen het gebouw. Hiervoor zijn er een reeks documenten die moeten opgesteld worden zodat dit op punt staat. De 2 meest voorname zijn het “Reglement van orde” en het “Reglement van mede-eigendom”, waarover hieronder meer informatie terug te vinden is.

Het reglement van mede-eigendom is de verzameling van artikelen die opgesteld zijn door de notaris en die zijn ingelast in de statuten van een appartementsgebouw. Het regelt alles met betrekking tot de verdeling van de eigendom, de instandhouding, het onderhoud en de herbouw van het gebouw. Tevens wordt de werking van de Algemene Vergadering, van de raad van mede-eigendom en van de syndicus erin verklaard.
Verplichte onderdelen van het “Reglement van mede-eigendom”:
- de beschrijving van de rechten en plichten van iedere mede-eigenaar betreffende de privatieve en de gemeenschappelijke gedeelten;
- de met redenen omklede criteria en de berekeningswijze van de verdeling van de lasten;
- de regels betreffende de wijze van bijeenroeping, de werkwijze en de bevoegdheid van de algemene vergadering;
- de wijze van benoeming van een syndicus, de omvang van zijn bevoegdheid, de duur van zijn mandaat en de nadere regels voor de hernieuwing ervan, de nadere regels voor de eventuele opzegging van zijn contract, alsook de uit het einde van zijn opdracht voortvloeiende verplichtingen;